• O mnie
  • Usłu­gi
    • Men­to­ring Busi­ness Relief
    • Kon­sul­ta­cje Flash Feedback
    • Kam­pa­nie adsowe
  • Blog
  • Kon­takt

Główna » Blog » Procesy biznesowe » Od pustych do pełnych grup warsztatowych. O procesach w biznesie, które napędzą sprzedaż
Aleksandra Dzwierzyńska
  • O mnie
  • Usłu­gi
    • Men­to­ring Busi­ness Relief
    • Kon­sul­ta­cje Flash Feedback
    • Kam­pa­nie adsowe
  • Blog
  • Kon­takt

Od pustych do peł­nych grup warsz­ta­to­wych. O pro­ce­sach w biz­ne­sie, któ­re napę­dzą sprzedaż


Główna » Blog » Procesy biznesowe » Od pustych do pełnych grup warsztatowych. O procesach w biznesie, które napędzą sprzedaż
12 sierpnia 2025

Ręka w górę czy masz cza­sem poczu­cie, że twój biz­nes stoi w miej­scu? Czy two­je sale warsz­ta­to­we mogły­by być bar­dziej wypeł­nio­ne uczest­ni­ka­mi? Czy fru­stru­je Cię to, że robisz robisz robisz (posty, sto­ries, arty­ku­ły, new­slet­te­ry, kon­fe­ren­cje), a nie widzisz spek­ta­ku­lar­nych efek­tów, tak obie­cy­wa­nych przez nie­któ­rych mar­ke­tin­go­wych guru?

Jestem pra­wie pew­na, że powo­dem nie jest brak war­to­ści w two­jej ofer­cie. Strze­lam na oślep (i z doświad­cze­nia), że powo­dem jest brak upo­rząd­ko­wa­nych pro­ce­sów. Czym to enig­ma­tycz­ne sfor­mu­ło­wa­nie “pro­ce­sy” jest? Jakie pro­ste narzę­dzia możesz wdro­żyć, żeby zmie­nić aktu­al­ny stan rze­czy? Jak zała­tać jed­ną z dziur biz­ne­so­wych, żeby zapeł­nić swój gra­fik i sale szko­le­nio­we? W tym arty­ku­le poka­zu­ję CO i JAK.

Pierw­szy krok: dia­gno­za luk i błę­dów w pro­ce­sach biznesowych

Cza­sem jest tak, że wiesz, że w two­jej fir­mie „coś” nie funk­cjo­nu­je, ale nie wiesz „co”? To mogą być róż­ne pro­ble­my: komu­ni­ka­cyj­ne, pro­ce­so­we, mar­ke­tin­go­we czy sprze­da­żo­we. Naj­waż­niej­szy, i naj­trud­niej­szy pierw­szy krok, to dia­gno­za tego COŚ. Musisz wie­dzieć CO szwan­ku­je, żeby to naprawić.

Jak to „CO” zidentyfikować?

Zacznij od spoj­rze­nia na swój biz­nes z lotu pta­ka, jak detek­tyw. Zamiast dzia­łać impul­syw­nie, zasto­suj kil­ka pro­stych pytań i ćwi­czeń, któ­re pomo­gą Ci namie­rzyć winowajcę.

1. Mapa podró­ży klienta

Roz­pisz jak wyglą­da twój (poten­cjal­ny lub aktu­al­ny) klient. A następ­nie roz­ry­suj jego ścież­kę od momen­tu, gdy dowie się o tobie, aż do chwi­li, gdy kupi warsz­tat. Zrób to na kart­ce papie­ru lub w pro­stym pro­gra­mie (Miro, czy dedy­ko­wa­nych apli­ka­cjach wbu­do­wa­nych w twój kom­pu­ter, np. Fre­eform lub Micro­soft Whi­te­bo­ard). W ten spo­sób, krok po kro­ku, prześledzisz:

  • Pierw­szy kon­takt: W jakim miej­scu naj­czę­ściej spo­ty­ka Cię klient? (np. post na Insta­gra­mie, arty­kuł na blo­gu, pole­ce­nie, kon­fe­ren­cje, YouTube).
  • Budo­wa­nie rela­cji: Co dzie­je się dalej? (np. obser­wu­je Cię, zapi­su­je się na new­slet­ter, prze­glą­da Two­ją stronę).
  • Etap decy­zji: Jak klien­ci podej­mu­ją decy­zję o zaku­pie? (np. kon­tak­tu­ją się mailo­wo, czy­ta­ją opi­nie, dzwo­nią z pytaniami).
  • Zakup: Jak wyglą­da pro­ces zaku­pu? (np. płat­ność, potwier­dze­nie, instruk­cje przed szkoleniem).

To ćwi­cze­nie pozwo­li ci zoba­czyć, któ­ry z tych eta­pów ma naj­wię­cej dziur. Czy ludzie odpa­da­ją po pierw­szym kon­tak­cie? A może mają pro­blem z zakupem?

2. Uczci­wy audyt wła­snych działań

Spójrz kry­tycz­nie na swo­je dzia­ła­nia z ostat­nich 3–6 mie­się­cy. Nie uży­waj do tego cha­ta GPT (AI typu LLM zazwy­czaj w tego typu dzia­ła­niach pokle­pie cię po ple­cach, zamiast myśleć kry­tycz­nie). Zamiast oce­niać je jako „dobre” lub „złe”, opie­raj się na faktach:

  • Jak czę­sto publi­ku­jesz treści?
  • Czy Two­ja komu­ni­ka­cja wizu­al­na (kolo­ry, czcion­ki) jest taka sama na Insta­gra­mie, jak i na stro­nie www?
  • Czy tre­ści jasno i kla­row­nie mówią O CZYM SĄ?

3. Ana­li­za danych (nawet tych najprostszych!)

Nie musisz być eks­per­tem od sta­ty­styk. Zwróć uwa­gę na pro­ste licz­by, któ­re mówią bar­dzo wiele:

  • Ilu ludzi wcho­dzi na Two­ją stro­nę, a ilu z nich zosta­wia maila?
  • Ile osób otwie­ra Twój new­slet­ter, a ile kli­ka w link do oferty?
  • Ile osób zada­je pyta­nia o warsz­ta­ty, a ile fak­tycz­nie doko­nu­je zakupu?

Dru­gi krok: stwo­rze­nie pro­ce­sów biz­ne­so­wo-mar­ke­tin­go­wych, któ­re napę­dzą sprzedaż

Dru­gim kro­kiem ku lep­szej, dobrze zara­bia­ją­cej fir­mie, jest stwo­rze­nie nowych lub edy­cja ist­nie­ją­cych pro­ce­sów. Jeśli wykonałaś/eś zada­nia z kro­ku pierw­sze­go, to wiesz już CO jest problemem.

Teraz pora zadać sobie pyta­nie: JAK mogę na nowo spro­ce­so­wać to dzia­ła­nie, żeby prze­sta­ło przy­no­sić stra­ty (i żeby cała fir­ma zaczę­ła na tym zyski­wać). W zależ­no­ści od dia­gno­zy, pro­ste pro­ce­sy (chec­kli­sty, com­pa­ny wiki, har­mo­no­gra­my, etc.) spra­wią, że:

  • Zbu­du­jesz zaufa­nie i pre­stiż swo­jej mar­ki, dzię­ki cze­mu Two­ja ofer­ta sta­nie się bar­dziej pożą­da­na. Zaczniesz regu­lar­nie wypeł­niać gru­py warsz­ta­to­we, a Two­ja pra­ca w koń­cu zacznie przy­no­sić real­ne zyski.
  • Zamiast cha­otycz­nych, doryw­czych dzia­łań, będziesz wie­dzieć, co kon­kret­nie dzia­ła, a co nie.
  • Oczy­ścisz swo­ją gło­wę i fir­mę z dzia­łań, któ­re nie przy­no­szą efek­tów.
  • Zamiast tra­cić ener­gię, sku­pisz się na budo­wa­niu auten­tycz­nych tre­ści, któ­re przy­cią­ga­ją ide­al­nych klientów.

Przy­kład marketingowy


Jak to wyglą­da w cha­osie: Doryw­cze posty w mediach spo­łecz­no­ścio­wych, brak pla­nu, brak spójności.

Jak to powin­no wyglą­dać: Two­rze­nie auten­tycz­nych tre­ści, któ­re przy­cią­ga­ją ide­al­ne­go klien­ta (posty, arty­ku­ły, dar­mo­we mate­ria­ły). Przy­kład: regu­lar­ne publi­ko­wa­nie case study.

Przy­kład sprze­da­żo­wy


Jak to wyglą­da w cha­osie: Dłu­gie maile, brak sper­so­na­li­zo­wa­nej komu­ni­ka­cji, brak kon­kret­nych kro­ków, któ­re powi­nien pod­jąć klient.

Jak to powin­no wyglą­dać: Stwo­rze­nie jasnej ścież­ki, od pierw­sze­go kon­tak­tu po zakup. Przy­kład: zauto­ma­ty­zo­wa­ne maile, któ­re krok po kro­ku infor­mu­ją klien­ta o warsz­ta­cie, jego war­to­ści i kolej­nych etapach.

Przy­kład ofertowy


Jak to wyglą­da w cha­osie: Brak przej­rzy­stej ofer­ty, skom­pli­ko­wa­ny cen­nik, brak kon­kret­ne­go CTA (wezwa­nia do działania).

Jak to powin­no wyglą­dać: Zasto­so­wa­nie obra­zo­wych danych i sta­ty­styk oraz opi­nii klien­tów, aby poka­zać war­tość szkolenia.

Klik­nij jeśli chcesz uło­żyć swo­je procesy

Trze­ci krok: wybór pro­stych narzę­dzi, któ­re uła­twią pracę

Trze­cim kro­kiem jest dobra­nie do dane­go pro­ce­su narzę­dzi, apli­ka­cji, roz­wią­zań, dzię­ki którym:

  • nie zagu­bisz się w wypra­co­wa­nych procesach,
  • spraw­niej i (pół)automatycznie będziesz wyko­ny­wać kon­kret­ne działania,
  • stwo­rzyć nie­skom­pli­ko­wa­ne śro­do­wi­sko biznesowo-marketingowe.

Pamię­taj, że do wpro­wa­dze­nia pro­ce­sów wca­le nie potrze­ba dro­gich, skom­pli­ko­wa­nych sys­te­mów. Liczy się przede wszyst­kim sys­te­ma­tycz­ność i kon­se­kwen­cja w uży­wa­niu nawet naj­prost­szych rozwiązań.

Narzę­dzia wspie­ra­ją­ce sprze­daż i obsłu­gę klienta

Google She­ets (Arku­sze Google)


To pro­sty i dar­mo­wy CRM. Możesz w nim stwo­rzyć tabe­lę do śle­dze­nia poten­cjal­nych klien­tów, noto­wać daty kon­tak­tu, sta­tu­sy roz­mów czy zbie­rać klu­czo­we infor­ma­cje o ich potrzebach.

Doodle


Umoż­li­wia łatwe pla­no­wa­nie spo­tkań z klien­ta­mi. Zamiast wymie­niać maile, wysy­łasz jeden link, a klient wybie­ra dogod­ny termin.

Calen­dly / Zcal


Auto­ma­ty­zu­je pro­ces rezer­wa­cji spo­tkań. Klien­ci widzą Two­ją dostęp­ność i mogą sami umó­wić kon­sul­ta­cję, co oszczę­dza czas obu stronom.

Narzę­dzia wspie­ra­ją­ce mar­ke­ting i komunikację

Canva


Canva moż­li­wia two­rze­nie spój­nych gra­fik do mediów spo­łecz­no­ścio­wych, pre­zen­ta­cji czy ofert. Pozwa­la utrzy­mać jed­no­li­ty wize­ru­nek mar­ki bez koniecz­no­ści zatrud­nia­nia grafika.

Mail­chimp / MailerLite


To pod­sta­wo­we narzę­dzia do wysy­ła­nia new­slet­te­rów i budo­wa­nia bazy mailo­wej. Pozwa­la­ją na auto­ma­ty­za­cję wia­do­mo­ści, dzię­ki cze­mu możesz budo­wać rela­cje z poten­cjal­ny­mi klientami.

cza­ty LLM


Gemi­ni, chatGPT, Grok — Nawet w pod­sta­wo­wej wer­sji te narzę­dzia poma­ga­ją two­rzyć np. arty­ku­ły, któ­re będą odpo­wia­dać na potrze­by Two­jej gru­py docelowej.

Narzę­dzia wspie­ra­ją­ce ogól­ny porzą­dek w biznesie

Trel­lo / Asana


Ide­al­ne do zarzą­dza­nia zada­nia­mi i pro­jek­ta­mi. Pozwa­la­ją na wizu­ali­za­cję pro­ce­sów, usta­la­nie ter­mi­nów i dele­go­wa­nie obo­wiąz­ków, co poma­ga utrzy­mać porzą­dek w firmie.

Kalen­darz Google


Pro­sty, ale nie­za­stą­pio­ny. Poma­ga pla­no­wać publi­ka­cje, spo­tka­nia i zada­nia, dzię­ki cze­mu nic nie umknie Two­jej uwadze.

Notion


Wszech­stron­ne narzę­dzie do orga­ni­zo­wa­nia nota­tek, pla­nów stra­te­gicz­nych i doku­men­tów. Dzia­ła jak cyfro­wy notat­nik, w któ­rym możesz stwo­rzyć bazę wie­dzy o swo­jej firmie.

Wybierz te narzę­dzia, któ­re naj­le­piej pasu­ją do Two­ich potrzeb i pamię­taj, że to one mają Ci słu­żyć, a nie Ty im.

Pod­su­mo­wa­nie

Poukła­da­ne pro­ce­sy to pierw­szy, ale ogrom­ny i nie­moż­li­wy do pomi­nię­cia, krok w stro­nę świet­nie dzia­ła­ją­ce­go (czy­li zara­bia­ją­ce­go) biz­ne­su! Mam nadzie­ję, że powyż­sze 3 kro­ki pomo­gą Ci spoj­rzeć na two­ją fir­mę ina­czej niż dotych­czas. Nie bój się tknąć tego, co już ma utar­tą ścież­kę! Zachę­cam Cię do szcze­re­go przyj­rze­nia się tego CO i JAK robisz. Tyl­ko wte­dy masz moż­li­wość wyko­na­nia kro­ku ku zmia­nie. A to, jak już wspo­mnia­łam, krok nr 1. Kolej­nym, jest stwo­rze­nie pro­fe­sjo­nal­ne­go wize­run­ku, któ­ry wzbu­dzi zaufa­nie i będzie auten­tycz­ny. Ale o tym nie dziś!

„Jeśli czu­jesz, że potrze­bu­jesz pomo­cy w pro­ce­sach — od tego masz mnie! Ode­zwij się umów spo­tka­nie i zobacz­my, czy nada­je­my na tych samych falach i czy chce­my ze sobą współ­pra­co­wać. ”

„Widzisz — to wła­śnie jest mój pro­ces — naj­pierw roz­mo­wa, potem ofer­ta i następ­nie decy­zja o współ­pra­cy (lub nie). Cze­kam na Two­je zgło­sze­nie!”

Umów ter­min roz­mo­wy wstępnej

Najnowsze posty

  • Jakich celów nie obie­rać w biz­ne­sie i w życiu?
  • Od pustych do peł­nych grup warsz­ta­to­wych. O pro­ce­sach w biz­ne­sie, któ­re napę­dzą sprzedaż
  • Wię­cej zapy­tań o szko­le­nia? Zbu­duj pro­fe­sjo­nal­ny pre­stiż mar­ki edukacyjnej!

Tematy

Mentoring Procesy biznesowe Social media Sprzedaż Strategia


Menu

  • O mnie
  • Usługi
  • Blog
  • Kontakt

Media społecznościowe

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn